En aquest post pretenc fer un anàlisi
dels plans de millora presentats per les companyes de l’itinerari A en les tres
illes. A més, com no, aquests comentaris portaran un punt personal de com he percebut aquets projectes. Però en cap cas pretenen ser un judici, ja que no
seria ètic ni just, doncs no tinc molta informació al respecte, només unes pinzellades
de les millores que les nostres companyes estan portant a terme als centres de
pràctiques.
Abans de començar m’agradaria dir que no
he pogut tenir accés a tots els projectes de millora o a totes les versions d’un
mateix projecte. Per tant, tal vegada, hi ha més d’una companya que ha fet el
projecte que aquí s’esmenti, però no surt el seu bloc (la seva versió), així que
demano disculpes abans de començar. Gràcies per la vostra comprensió!
Projecte
de millora 1: un catàleg dels espais i materials de joc a cada cicle (EEI Es
Mussol, Menorca).
Aquest projecte pretén fer un recull d’activitats
i recursos amb els quals portar a terme aquelles, ja que les mestres del centre
probablement sentin que així aniran totes més a una. Doncs, segons el meu parer
aquest arxiu donarà peu a la conversa entre les mestres, a compartir les seves
formes de fer i propostes i a tenir una font concreta i disponible en tot
moment.
D’altra banda, aquest projecte també
pretén millorar els materials que, crec, es troben a les aules, però això no
queda ven aclarit, de moment, als blocs de les companyes de Menorca.
Des del meu punt de vista, el objectiu
principal de na Mercè (clica aquí per veure el seu bloc) i na Esther (clica aquí per veure el seu bloc) és la creació d’un catàleg, i en segon ordre
millorar el material de les aules. Però, al meu parer, la tasca principal no
pretén canviar ni millorar res. És cert que el catàleg facilitarà la feina de les docents
i propiciarà més moments de feedback entre elles, però, en la meva opinió,
haver-se quedat només amb la millora del material hauria estat una acció molt
més concret.
O, potser hauria estat bé separar els dos
objectius, perquè es poden fer, amb ells, dos projectes de millora diferents.
Per una banda, el catàleg com eina facilitadora o potenciadora del feedback
entre les educadores i, per l'altre, la millora dels materials. No?
No obstant, cap la possibilitat que jo no
hagi entès el que elles proposen i que m’estigui equivocant. Per tant, és només
la meva percepció del seu projecte de millora.
Projecte
de millora 2: donar més vida i utilitat al passadís (EEI Es Vedranell, Eivissa).
Aquest projecte pretén millorar l’espai
del passadís de l’escoleta, ja que aquesta és nova i encara esta condicionant
els seus espais.
Les companyes d’Eivissa varen fer un primer
anàlisis i, segons he entès, varen percebre que aquest espai feia funció de
nexe d’unió entre les famílies i les mestres, doncs és on es posa la informació
que les educadores volen transmetre al pares, o a l’inversa.
No obstant, na Lucia (clica aquí perveure el seu bloc) i na Susana (clica aquí per veure el seu bloc) s’adonaren, també,
que hi havia un petit racó del passadís que quedava sense utilitat i varen
pensar que estaria bé fer allí un racó sensorial. Però com que el centre no
disposa de pressupost i elles tampoc, decidiren que el material que allí s’exposaria
estaria creat amb elements reciclats.
Des del meu punt de vista la proposta en
sí és molt bona, doncs atén a la necessitat del centre de donar utilitat al
passadís i, a més, aporta un nou racó per a que els nens experimentin.
D’altra banda, no sabem quines són les
dimensions d’aquest espai ni quina és la seva situació exacta, però en la meva
opinió, un passadís, no és el indret més idoni per fer un racó sensorial, ja
que qualsevol renou o persona que passi per allí destorbarà l’activitat dels
infants.
Encara així, hem de ser comprensibles i
entendre les situacions i necessitats dels centres i donar-los resposta. A més,
he de reconèixer que durant les meves pràctiques també vaig fer propostes
relacionades amb material reciclat, les quals donen molt de joc, però no amb el condicionament d’espais.
Projecte
de millora 3: aprofitament d’espais i recursos del centre (EEI Huialfàs,
Mallorca).
Aquest projecte, igual que l’abans
esmentat, pretén condicionar els espais comuns del centre, doncs segons l’anàlisi
inicial de les companyes de Mallorca, amb l’ajuda de les educadores, el centre
tenia mancances en aquest aspecte.
Així, d’aquest gran objectiu es desprèn
també el fet de crear nous racons d’aula a la classe de 2 a 3 anys. Per tant,
na Maria Josep (clica aquí per veure el seu bloc) i na Joana Maria (clica aquí per veure el seu bloc) han fet cinc racons dins l’esmentada aula, aquets són: el
racó de les disfresses, el racó de la foscor, el racó dels metges, el racó de
la cuina i el racó de les construccions.
Sembla ser que la majoria de les
escoletes tenen mancances en relació a l’aprofitament dels espais, doncs moltes
volen donar un altre vesant a la decoració, no saben que introduir en ells,
etc.
És una coincidència curiosa, no? És a
dir, pareix que totes les educadores sabem que hem de preparar activitats
interessants i que donin resposta a les necessitats dels infants. Però, potser,
no fem molt de cas als aspectes més externs, com: el clima d’aula, la decoració,
l’aprofitament de l’espai, etc. Tal vegada no estem familiaritzats amb aquest
tipus de tasques? No ho considerem important? O no li donem la importància que
deuríem?
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada