dijous, 15 de març de 2012

Bones pràctiques 0 -3.


Desprès d’observar un seguit de propostes d’aula he d’escollir les tres que més m’hagin agradat i, encara que no ho sembli, això és una tasca difícil. Però bé, què és el que no és difícil? I triar i saber escollir bé, encara més!

Comencem! Les experiències que he pogut veure eren molt diverses, però jo m’he quedat amb tres idees que em semblen fonamentals per explicar què són les bones pràctiques. Aquestes idees fan referència a: saber escoltar, crear un ambient adient i treure el màxim profit a una proposta. Per explicar aquestes idees he triat algunes propostes mostrades a la web d’El Safareig.

Segons la meva opinió, una mestra ha de saber observar atentament el què succeeix al seu voltat, doncs amb aquesta escolta podrà esbrinar quines són les necessitats, els interessos, les preocupacions, els problemes, etc., dels infants i els seus propis, ja que veien les reaccions dels boixos l’educador pot modificar la seva pràctica educativa.

Beure aigua
Un exemple que deixa constància d’aquesta escolta és l’experiència que narra una mestra de com es va desenvolupar el procés “d’anar a beure aigua” i com havia influït la forma de fer de la mestra en l’autonomia dels infants.

És més, després d’observar i escoltar atentament les demandes i els processos dels al·lots l’educadora es va adonar que havia de canviar la seva actitud, doncs aquesta era perjudicial, encara que ella, al principi, no era conscient.

Altra tasca importantíssima i que a més, si es fa servir bé, és una eina molt útil, és el fet de condicionar acuradament l’espai, amb tot el que això implica. En altres paraules, per molt que un mestre prepari una proposta d’activitat, si no té en compta l’espai, els materials, el clima, el mobiliari, la decoració i tota la resta de recursos, i per tant no els empra de forma adient, l’activitat no estarà obtenint els màxims resultats possibles.

És més, de tot això un s’adona observant i escoltat el que passa al seu voltat i és per aquesta raó que pens que la proposta titulada "Fer d'observadors de l'ambient" ho clarifica molt.

La tardor, extreure-li el màxim profit.
 Finalment, m’agradaria dir que és igual de rellevant, una vegada seleccionat el què es vol fer, extreure-li el màxim profit a la proposta. Doncs, si un ja ha esbrinant, mitjançant l’escolta, el què els interessa als nens, també ha triat acuradament el material, l’espai, el clima que vol propiciar, etc., allò que li queda és aprofitar al màxim la proposta triada. Atès que, mitjançant aquesta, i tornant a observar el què en ella succeirà, estarem realitzant un feedback continu que enriquirà molt més el resultat.

I conseqüentment estarem creant un fil conductor entre tots els aprenentatges realitzats, doncs aquets tindran sentit, per als nens i per a nosaltres, i, el què és més important, seran significatius.

Aquí vos deix un bon exemple, des del meu punt de vista, que a més de treure-li el màxim potencial a la proposta, té en compta les altres dos idees abans esmentades: l’escolta i la cura de l’ambient.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada